FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist  Chat Chat  UsergroupsUsergroups  CalendarCalendar RegisterRegister   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Roman Protasevich 'kidnapped' off Ryanair or rule of law?

 
Post new topic   Reply to topic    9/11, 7/7, Covid-1984 & the War on Freedom Forum Index -> Stratehy Of Tension, Fake Terror, 9/11 & 7/7 Truth News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TonyGosling
Editor
Editor


Joined: 25 Jul 2005
Posts: 18181
Location: St. Pauls, Bristol, England

PostPosted: Sat Aug 07, 2021 12:29 am    Post subject: Roman Protasevich 'kidnapped' off Ryanair or rule of law? Reply with quote

Roman Protasevich - Arrested In Belarus - Is A Western Government Financed Neo-Nazi
https://www.moonofalabama.org/2021/05/roman-protasevich-arrested-in-be larus-is-a-western-government-financed-neo-nazi.html

There is more to say about the Ryanair incident in Belarus and the arrest of the 'regime change' operative Roman Protasevich.

We will start with the latter.

The sympathetic portraits of Protasevich in the New York Times and in the Guardian are only of interest for what they leave out.

FOIA Research and The Canadafiles have very well sourced and way more complete pieces on him. They link to a mountain of evidence in form of social media postings, photos and videos which support their findings.

From those we learn that Protasevich has long been a member of the fascist "Young Front" militia of Belarus. He has fought alongside the neo-Nazi Azov Battalion in Ukraine's post-Maidan civil war.

Here is a 2017 picture of Protasevich during a Belorussian court hearing.


bigger
Here is Protasevich in 2015 on the cover of the recruitment magazine "Black Sun" of the Azov Battalion.


bigger
Here is Protasevich during an Azov parade (video from the event).


Protasevich - back row, third from right
bigger
There are more pictures sourced from his friends' social media accounts. They all show him with Azov in full battle dress, with Azov insignia and guns. There have been claims that Protasevich was only working as a journalist for an Azov paper. That seems to be false. His father confirmed that his son 'fought' in Donbass. The Azov leader Andriy Biletsky confirmed that Protasevich fought with them in Donbass and that he was wounded.

Neither the NYT nor the Guardian mention Proasevich's ideological position or his involvement with the neo-nazis of Azov. The London Times had originally reported that Protasevich was involved with Azov but later silently removed that passage from its report.

Another point missing from 'western' media is that Protasevich has long been on the payroll of various 'western' government financed propaganda media:

After being arrested for hooliganism, Protasevich would leave for Prague, Czech Republic in December 2017, and begin formally integrating into the imperialist media sphere.
Protasevich was a 2017-18 Vaclav Havel Journalism fellow in Prague, for US funded regime change outlet Radio Free Liberty/Europe.

Four months after a week long tour of the US State Department, in April 2018, Protasevich began working for USAID funded Belarus Euroradio.fm on August 31, 2018.

He left this job in December 2019, and would announce his new job, as Editor-in-Chief of Nexta, a foreign funded Telegram messaging channel covering Belarusian news, located in Poland, beginning in March 2020.

Stepan Putila, Protasevich’s partner at Nexta, worked for years at Belsat, which has been funded by the Polish Foreign Ministry since 2007, before engaging closely with Nexta.

Nexta played a key role in organizing pro-coup demonstrations in Belarus to protest Western supported candidate Sviatlana Tsikhanouskaya who only won 11 per cent of the vote, yet falsely claims that the election was rigged in Lukashenko’s favour, along with regime change organization NED’s funded activists in Belarus.

Protasevich's 2018 visit to Washington DC is of special interest:

On April 20, 2018, he flew via Brussels to Washington. On April 23, 2018, he posted a picture with the subtitle "The most important week in my life begins." The same day he posted a picture of himself inside the US State Department, stating "Never had so many important and interesting encounters in my life. Tired but very pleased." In DC he met with fellow regime change swamp creature, the Ukrainian-American Gleb Zhavoronkov.
Someone should ask the State Department what it thinks of Roman Protasevich's fashion habits.

Volodymyr Ishchenko @Volod_Ishchenko - 1:20 PM · May 26, 2021
Protasevich's selfie in an explicitly neo-Nazi brand Sva Stone. It's extremely unlikely that one can wear these T-shirts without being "in".


bigger

bigger
Neither the NYT nor the Guardian portrait mention Protasevich's employment by western funded regime change media or his State Department visit.

Neither is astonishing. A recent job description by the New York Times for a correspondent position in Moscow demanded extreme anti-Russian bias. The Guardian piece was co-authored by Luke Harding who is well known for his anti-Russian slant, his closeness to MI6 and his fake reporting:

In a recent book, Luke Harding, an investigative reporter at The Guardian, described how Mr. Steele had dispatched his “collector” [Danchenko] to surreptitiously approach a real estate broker, Sergei Millian, who was a peripheral figure in the Trump/Russia saga. “Millian spoke at length and privately to this person, believing him or her to be trustworthy — a kindred soul,” Mr. Harding wrote.
But the trouble for Mr. Harding, who is close to both Mr. Steele and Mr. Simpson, was that he wrote those lines before the release of the F.B.I. interview of Mr. Danchenko.

In the interview, the collector said that he and Mr. Millian might have spoken briefly over the phone, but that the two had never met.

Mr. Harding did not respond to requests for comment.

That the London Times silently deleted the well-sourced Protasevich-Azov relationship from its report let's one to assume that the British government has issued a D-notice to hide that fact.

_________________
www.lawyerscommitteefor9-11inquiry.org
www.rethink911.org
www.patriotsquestion911.com
www.actorsandartistsfor911truth.org
www.mediafor911truth.org
www.pilotsfor911truth.org
www.mp911truth.org
www.ae911truth.org
www.rl911truth.org
www.stj911.org
www.v911t.org
www.thisweek.org.uk
www.abolishwar.org.uk
www.elementary.org.uk
www.radio4all.net/index.php/contributor/2149
http://utangente.free.fr/2003/media2003.pdf
"The maintenance of secrets acts like a psychic poison which alienates the possessor from the community" Carl Jung
https://37.220.108.147/members/www.bilderberg.org/phpBB2/


Last edited by TonyGosling on Sat Aug 07, 2021 12:31 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
TonyGosling
Editor
Editor


Joined: 25 Jul 2005
Posts: 18181
Location: St. Pauls, Bristol, England

PostPosted: Sat Aug 07, 2021 12:30 am    Post subject: Reply with quote

Roman Protasevich, Casualty Of The Ryanair Incident In Belarus, Is Spilling The Beans
https://www.moonofalabama.org/2021/06/roman-protasevich-casualty-of-th e-ryanair-incident-in-belarus-is-spilling-the-beans.html

A TV documentary of the bomb threat against a Ryanair plan (vid) has confirmed our analysis of a false narrative which had been constructed by Belorussian regime change activists.

They had alleged that on May 23 a Ryanair plane had been forced by the Belorussian government to land in Minsk after which one activist on board, Roman Protasevich, had been arrested. But in reality a real bomb threat, delivered by email, had been received at Minsk airport as well as by Lithuanian air authorities. The plane was made aware of the threat by the Belorussian air traffic control and the pilot, after communicating with Ryanair management, had decided to land in Minsk.

Belarus handled the case by the book and the plane was released after it had been unsuccessfully searched for the alleged bomb. There were outstanding arrest warrants against two passengers on board, Roman Protasevich and his Russian girl friend Sofia Sapega. Both were detained after passing through the custom and passport controls.

Roman Protasevich had been betrayed. Other regime change activists, with whom he had disagreed, had sent the bomb threat email to get him trapped.

This is evident from his testimony in the later part of the TV documentary linked above, where he appears as a lively and engaged chain smoker.

A second Belorussian TV piece (vid), with a ninety minutes excerpt from a four hour long interview of Protasevich, was broadcast yesterday:

Former editor-in-chief of NEXTA Roman Protasevich interviewed the Belarusian state channel ONT. In it, he pleaded guilty in a criminal case to organizing and preparing actions that violate public order, and also criticized the Belarusian opposition and said he respected Alexander Lukashenko.

In the interview Protasevich is spilling the beans about the whole foreign financed opposition organization which was behind the 2020 color revolution attempt in Belarus.


bigger
'Western' media, as well as other regime change activist claim that Protasevich must have been tortured to say what he says. However, aside from light handcuff marks at his wrists there is no evidence of that. Protasevich had previously been wounded when he fought in the fascist Ukrainian Azov battalion against the Donbas secessionists. He is a tough guy who will not be impressed by handcuffs which, by the way, police everywhere use for good reasons.

During the Korea war U.S. pilots, captured by China, admitted to dropping biological weapons on China. The U.S. long denied the use of biological weapons and claimed that the pilots had been tortured and made false confessions. Decades later secret files were released which proved that the claims the pilots had made had been correct.

At the beginning of the interview with Marat Markov, the head of the Belorussian state TV channel ONT, Protasevich is still somewhat tense. But after 3 or 4 minutes the talk develops into a lively exchange during which Protasevich at times interrupts and corrects the journalist. Protasevich's voice sounds rough and at times pressed. He is a chain smoker and claims to have a cold. Towards the end, when they talk about the personal damage the color revolution attempt has caused to many, both get somewhat emotional but in no way hostile to each other.

Protasevich's demeanor, engagement, body language and general attitude throughout the interview has me convinced that he doing it voluntarily and that he is telling the truth. He is not reading off a script someone else has written. He is doing a tell all about the foreign financed regime change effort he had been part of. And why not? He has been betrayed by his former comrades. He is now expecting up to fifteen years of jail. Telling it all might well help him to lessen the sentence for his crimes.

There are yet no English subtitles on the interview and there is no English language transcript of the interview. The following are excerpts from an eight part summary published in Russian language on Office Life. The text is machine translated:


Roman Protasevich on the air of the ONT TV channel on the program “Markov. Nothing personal”, said that he agreed to be interviewed completely voluntarily. But he noted that he had a little cold.
He added that it is difficult to predict how the opposition will react to the interview, and he would not be surprised to be called a traitor.

Protasevich stressed that he absolutely does not care what they say. He, according to him, just wants to do everything to correct his mistakes.
...
Roman Protasevich on the air of ONT suggested that information about his flight over Belarus could have been given by Daniil Bogdanovich, who was the project director.

Protasevich stressed that for the first time in a long time, he reported data on his movements to someone. He wrote about the flight from Athens in a chat, which includes Frank Viacorka and Daniil Bogdanovich. With the latter, Protasevich had a conflict. Roman claims that, in fact, behind his back on an online "phone call" it was said that he could be fired. He himself did not participate in the "call" due to poor communication at the hotel. His colleagues told him about the content.

Protasevich believes that it was Bogdanovich who could have initiated the possible dismissal.

During the interview, Roman also stressed that he had nothing to do with the Black Book of Belarus channel. He only held one workshop on how to make headlines, etc. Roman thinks that a lot of personal data was transferred to the channel by ex-security officials. Protasevich stressed that he had nothing to do with the publication of personal data.

The 'black book' is a Telegram channel used by the opposition to publish addresses and personal information about Belorussian policeman and their families.

Protasevich then gives some details ofn persons involved in the opposition operation and of their corruption. I will skip this here as most are unknown to me and of minor interest. These though are people we have heard of:

The interviewee also walked around Olga Karach. He said that she got her possession of a house with an area of ​​600 square meters. m in the elite area of ​​Vilnius. Karach is trying to fight Tikhanovskaya for the money of the diaspora.
Protasevich added that Tikhanovskaya partly lives at the expense of the Lithuanian state, partly at the expense of some entrepreneurs. She is guarded by the Lithuanian special service.

Andrey Strizhak (BySol Foundation), according to Protasevich, is also not perfect. There were complaints against Strizhak, and they, according to Protasevich, “were clearly not unfounded”. That was when, according to Roman, there was money in the fund, and then it was gone.

In addition, Protasevich said that ByPol, in his opinion, is financed by Poland. Also, according to him, the Polish side gave 50 million zlotys to the Belarusian House in Warsaw.

Then follow details about the NEXTA Telegram channel which was used to direct last summer's demonstrations and riots in Minsk. According to Protasevich that channel has a following in Belarus of 500,000 people "at most".

Protasevich is trying to lower the potential sentence against him:

Roman Protasevich said on the air of ONT that he respects Alexander Lukashenko. At the same time, he believes that some of the decisions of this politician were erroneous.
Protasevich admitted that he “criticized Lukashenka a lot”.

He claims that he realized that many of the things for which the head of state was criticized were an element of pressure. According to Protasevich, Lukashenka acted like a man with eggs of steel.

The financing of the NEXTA channel (translated as 'Nektha') with its extensive staff is discussed next:

On the air of ONT, Roman Protasevich said that initially the Nekhta project (recognized as extremist in Belarus) lived on advertising. The posts cost "good money": for example, $20 thousand. Protasevich's salary could be $1.5 thousand. In August 2020, 5 thousand euros came out.
At some point, according to Protasevich, there was Russian funding: 3-5 thousand euros per week. The money came from a certain company from Russia, which, judging by the name, is associated with the Urals and mining.

Its owner is a well-known Russian oligarch, and he is a direct competitor of Mikhail Gutseriev. Protasevich did not give his last name, but perhaps he means a native of Minsk, Dmitry Mazepin, who actually now controls Uralkali.

Protasevich also said that it was allegedly planned to transfer one of the Nekhta channels to Russian hands.

Roman Protasevich also said that the split in the Nekhta team was due to the figure of the Belarusian political emigration Ales Zarembyuk, who, according to the journalist, used Putilo and the entire project as a “cash cow”.

Now, according to Protasevich, advertising does not appear on "Nekhta", although there are more staff in the editorial office. This, in his opinion, means that someone is supporting the project.

The socialist Belarus has extensive potash resources. That a fertilizer oligarch in neo-liberal Russia is trying to get his hands on it via regime change and privatization is not astonishing.

The next part is about the military coup attempt against Lukashenko which unraveled two months ago:

Roman Protasevich said on the air of ONT that he allegedly almost became a liaison "between the conspirators and the headquarters of Tikhanovskaya." That is, his role was to bring the headquarters together with the defendants in the case of the conspiracy against Lukashenka.
Protasevich claims that he had constant contacts with Dmitry Shchigelsky, who now lives in the United States and they allegedly have a lot in common. Unlike Alexander Feduta and Grigory Kostusev, Shchigelsky was not detained by the Belarusian special services.

Roman also assures that there are “sleeping cells” in Belarus of those who advocate a forceful scenario of overthrowing the current government.

Protasevich also claims that Frank Viacorka was not included in the project for the violent overthrow. Roman believes that he has "too long a tongue."

According to Protasevich, the conspirators talked about some 20 military families who had to be evacuated from Belarus, and they wanted to get large sums from the BySol fund for them, but this did not work out. Protasevich believes that in reality these military men and their families are fiction.

Protasevich then talks about his time with Azov:

...

At the same time, Protasevich says that he was not officially on the staff of "Azov", and not in business "he was mainly engaged in photography." But he was indeed given a light machine gun. However, with him, according to Protasevich, he did not participate in any hostilities, and almost all the time "was at the base." Roman also admits that he violated journalistic ethics.
In addition, Protasevich admitted that he is afraid of some kind of extradition (to which country, it is not clear) and hopes that Alyaksandr Lukashenka will have enough political will not to agree to extradition.

Roman claims that allegedly not so long ago he was on the verge of returning to Belarus himself. He stated that he was cooperating with the investigation and rethought a lot in life. At the end of the interview, Protasevich actually burst into tears. After that, they showed the already separately recorded commentary of the presenter, where he explained that in fact the interview lasted about four hours and not everything was aired on the air.

---
Previous Moon of Alabama post on the Ryanair incident in Belarus:

Lukashenko's Revenge (Served Cold) - May 24 2021
Roman Protasevich - Arrested In Belarus - Is A Western Government Financed Neo-Nazi - May 26 2021
By The Book - What Really Happened With The Ryanair Flight In Belarus - May 27 2021
Ryanair Incident - Email Warning Received Before Plane Entered Belorussian Airspace - May 28 2021
How ProtonMail Lost The Public Trust It Needs To Do Business - May 29 2021
'Like An Amoral Infant' - How ProtonMail Contributes To False Media Claims About Belarus - May 30
Ryanair Bomb Threat In Belarus - 'Western' Media Narrative Disagrees With The Facts - May 31
Timeline, Narrative Control And Consequences Of The Ryanair Incident In Belarus - June 2
Roman Protasevich, Casualty Of The Ryanair Incident In Belarus, Is Spilling The Beans - June 4
Posted by b on June 4, 2021 at 11:20 UTC | Permalink

_________________
www.lawyerscommitteefor9-11inquiry.org
www.rethink911.org
www.patriotsquestion911.com
www.actorsandartistsfor911truth.org
www.mediafor911truth.org
www.pilotsfor911truth.org
www.mp911truth.org
www.ae911truth.org
www.rl911truth.org
www.stj911.org
www.v911t.org
www.thisweek.org.uk
www.abolishwar.org.uk
www.elementary.org.uk
www.radio4all.net/index.php/contributor/2149
http://utangente.free.fr/2003/media2003.pdf
"The maintenance of secrets acts like a psychic poison which alienates the possessor from the community" Carl Jung
https://37.220.108.147/members/www.bilderberg.org/phpBB2/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    9/11, 7/7, Covid-1984 & the War on Freedom Forum Index -> Stratehy Of Tension, Fake Terror, 9/11 & 7/7 Truth News All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group